Ales Lleials, 4ª Esquadrilla de I-15

OROZCO DELCLÓS, Lluís


Editorial: Grup de Recerques de les Terres de Ponent
ISBN: 987-84-09-24316-7

Quan Lluís Orozco Delclós ens va mostrar l’esbós d’aquest llibre que tenim a mans, Ales Lleials, 4a Esquadrilla de I-15, vam tenir clar que era un deure moral donar-li suport a tots els efectes. La història que ens explica a través de les vivències del jove tarragoní, Manuel Orozco, germà del seu pare Antonio Orozco, ens mostra un jove fidel a la crida de la defensa de la República davant del cop d’estat de l’exèrcit nacional espanyol al costat dels pilots de l’Esquadrilla.

No en va, a través d’aquests pàgines convençudament escrites i bellament il·lustrades amb l’arxiu fotogràfic de l’Associació d’Aviadors de la República —ADAR— i del Fons Negrín, s’ha assolit donar a conèixer la història de molts pilots que feren honor a la defensa de la legalitat democràtica d’aquest país, moltes vegades maltractada per l’exèrcit espanyol que ha impulsat diversos cops d’Estat durant els darrers cent anys i més. Tanmateix, l’autor va més enllà de la història de la Guerra Civil espanyola; ens endinsa en la influència soviètica del bàndol republicà, i de les anècdotes històriques que els pilots van viure durant la seva formació amb aparells soviètics, com el Polikàrpov I-15, conegut com a «xato», i el Polikàrpov I-16, conegut com a «mosca». La història de Manuel Orozco, després Piort Manuilovich Orlov, a Rússia, durant la Segona Guerra Mundial ajudant el bàndol soviètic, ens evoca les penalitats i les glòries de molts pilots republicans que es van veure obligats a anar a l’exili. En molts casos, era l’exili o la presó i la mort, per haver defensat la República —com és el cas d’Etelvino Vega explicat en aquest llibre— i, altrament, l’única legalitat existent i alhora abandonada per Europa, a excepció de les Brigades Internacionals.

Des del primer moment queda clar que tenim un deure moral vers aquells joves que lluitaren al costat de la República. Sobretot ara, que aquesta primavera-estiu es programen actes de commemoració del 90 aniversari de la Segona República espanyola. Des del Grup de Recerques de les Terres de Ponent creiem que hi hem de participar, com a editors i com a col·laboradors de la difusió social de la història més desconeguda; de la gesta dels joves que van lluitar i sobreviure, i dels que hi van morir combatent o en silenci. Aquest llibre pretén no deixar indiferent cap lector, i per a fer-lo més extensiu, el Grup de Recerques ha editat una versió del llibre en castellà i una en català.

 

Miquel Torres i Benet

President del Grup de Recerques de les Terres de Ponent